Jump to content
Lancer

Grafikkort som inte fungerar.

Recommended Posts

Förmodar att du kopplat in den och får bild?

Får den tillräckligt med ström?

Bra fråga, testat att flytta kortet rent fysiskt till en annan PCE-E slot?

Finns bara en slot på detta moderkort.

ASUS tycker jag ska uppdatera BIOS men det går förstås inte heller. "The modle of the BIOS image dosen't match the BIOS ROM currently present"

Kopplat i eventuell extra strömmatning typ 6 eller 8 pinnars kontakt till grafikkortet? kika manual till moderkortet fall det finns någon PC-E slot som de rekommenderar att ha grafikkortet i.

Om möjligt testa kortet i annan dator så du inte råkat får en DOA.

Har du testat att uppdatera bios från Windows eller direkt ifrån BIOS/UEFI? iband har jag upplevt att det fungerar bättre från BIOS/UEFI

Datorn är min sons , han bor i Ljusdal och jag i Solna. Det är en sån där färdigbyggd dator frånn ASUS med en slot för grafikkort.
Nu tyckte han att den var väldigt dammig en dag så han gjorde rent grafikkortet under vattenkran i köket. väntade 90 min och satte i det i datorn igen. Kan ni tänka er, det fungerade inte alls, gick inte ens att bota datorn. Till slut fick han bild om han kopplde in skärmen till moderkortets grafik och datorn botade om man avlägsnade grafikkortet. Jag rekomenderade ett nytt kort och valet föll på ett ASUS 1060. Med en 6 till 8 addapterkabel så var det på plats. Får bild genom kortet men det syns inte i enhetshanteraren. Har städat bort gammal drivrutin men samma sak. Använder ASUS AI suite 3 för att uppdatera BIOS, går inte.

Kan ju vara att moderkortet är rökt men då borde det väl vara annat som jävlas.

Edited by Lancer

vänta lite,,,, han gjorde rent den var?!

ja då är det inte omöjligt att moderkortet har fått en kyss med, speciellt om det var fukt på sloten när han kopplade in den.

Skulle kunna vara nån fånig bios inställning om att köra på processorns eventuellt inbyggda grafik kort men som sagt finns ju en överhängande risk att nått gått sönder

Har varigt på semester och inte sett den här tråden, så hoppas att det löst sig.

Om inte och det är något strul med BIOS (hittas kortet i BIOS?) kan en återställning av bios till fabriksinställningen vara en god ide.
Kan också vara en ide att testa med ett annat lite äldre kort för att se om porten är skadad eller inte.

Edited by Solver

Allt löste sig. Ungjäveln hade ju köpt ett annat grafikkort än det jag rekomenderade (vilket jag trodde han köpte). Radeon kortet han köpt hade problem med drivrutiner som var tvugna att installeras manuellt. sen blev allt bra. Jag lköpte tom ett nytt moderkort åt honom lite i onödan....

2 hours ago, Lancer said:

Allt löste sig. Ungjäveln hade ju köpt ett annat grafikkort än det jag rekomenderade (vilket jag trodde han köpte). Radeon kortet han köpt hade problem med drivrutiner som var tvugna att installeras manuellt. sen blev allt bra. Jag lköpte tom ett nytt moderkort åt honom lite i onödan....

Haha, han får diska och dammsuga hemma hos dig några gånger som betalning