Lancer 20 Report post Posted July 11, 2017 Detta grafikkort: https://www.webhallen.com/…/248198-asus_rog_geforce_gtx_106… I en ASUS M51AD. Varför blinkar grafikkortet rött och kan inte hittas i enhetshanteraren? Googlat röven av mig men hittar inga vettiga svar. Share this post Link to post Share on other sites
UnleashTheGreken 200 Report post Posted July 11, 2017 Kom igen nu grabbar =) Share this post Link to post Share on other sites
Xenu 197 Report post Posted July 11, 2017 Förmodar att du kopplat in den och får bild? Får den tillräckligt med ström? Share this post Link to post Share on other sites
Lancer 20 Report post Posted July 11, 2017 PSU ska leverera 490Watt och kortet drar idle 120W och på fullt 300watt. Bild har vi. Share this post Link to post Share on other sites
Xenu 197 Report post Posted July 11, 2017 Och om du installerar drivrutinerna? Share this post Link to post Share on other sites
Lancer 20 Report post Posted July 11, 2017 Går inte att installera drivrutinerna, ingen hårdvara hittas. Share this post Link to post Share on other sites
Xenu 197 Report post Posted July 12, 2017 Bra fråga, testat att flytta kortet rent fysiskt till en annan PCE-E slot? Share this post Link to post Share on other sites
Lancer 20 Report post Posted July 12, 2017 Finns bara en slot på detta moderkort. ASUS tycker jag ska uppdatera BIOS men det går förstås inte heller. "The modle of the BIOS image dosen't match the BIOS ROM currently present" Share this post Link to post Share on other sites
Xenu 197 Report post Posted July 12, 2017 Har du haft annat grafikkort i förut? Share this post Link to post Share on other sites
Drumel 28 Report post Posted July 12, 2017 Kopplat i eventuell extra strömmatning typ 6 eller 8 pinnars kontakt till grafikkortet? kika manual till moderkortet fall det finns någon PC-E slot som de rekommenderar att ha grafikkortet i. Om möjligt testa kortet i annan dator så du inte råkat får en DOA. Har du testat att uppdatera bios från Windows eller direkt ifrån BIOS/UEFI? iband har jag upplevt att det fungerar bättre från BIOS/UEFI Share this post Link to post Share on other sites
Lancer 20 Report post Posted July 12, 2017 (edited) Datorn är min sons , han bor i Ljusdal och jag i Solna. Det är en sån där färdigbyggd dator frånn ASUS med en slot för grafikkort. Nu tyckte han att den var väldigt dammig en dag så han gjorde rent grafikkortet under vattenkran i köket. väntade 90 min och satte i det i datorn igen. Kan ni tänka er, det fungerade inte alls, gick inte ens att bota datorn. Till slut fick han bild om han kopplde in skärmen till moderkortets grafik och datorn botade om man avlägsnade grafikkortet. Jag rekomenderade ett nytt kort och valet föll på ett ASUS 1060. Med en 6 till 8 addapterkabel så var det på plats. Får bild genom kortet men det syns inte i enhetshanteraren. Har städat bort gammal drivrutin men samma sak. Använder ASUS AI suite 3 för att uppdatera BIOS, går inte. Kan ju vara att moderkortet är rökt men då borde det väl vara annat som jävlas. Edited July 12, 2017 by Lancer Share this post Link to post Share on other sites
Xenu 197 Report post Posted July 13, 2017 vänta lite,,,, han gjorde rent den var?! ja då är det inte omöjligt att moderkortet har fått en kyss med, speciellt om det var fukt på sloten när han kopplade in den. Share this post Link to post Share on other sites
Drumel 28 Report post Posted July 13, 2017 Skulle kunna vara nån fånig bios inställning om att köra på processorns eventuellt inbyggda grafik kort men som sagt finns ju en överhängande risk att nått gått sönder Share this post Link to post Share on other sites
Solver 95 Report post Posted July 22, 2017 (edited) Har varigt på semester och inte sett den här tråden, så hoppas att det löst sig. Om inte och det är något strul med BIOS (hittas kortet i BIOS?) kan en återställning av bios till fabriksinställningen vara en god ide. Kan också vara en ide att testa med ett annat lite äldre kort för att se om porten är skadad eller inte. Edited July 22, 2017 by Solver Share this post Link to post Share on other sites
Lancer 20 Report post Posted September 8, 2017 Allt löste sig. Ungjäveln hade ju köpt ett annat grafikkort än det jag rekomenderade (vilket jag trodde han köpte). Radeon kortet han köpt hade problem med drivrutiner som var tvugna att installeras manuellt. sen blev allt bra. Jag lköpte tom ett nytt moderkort åt honom lite i onödan.... Share this post Link to post Share on other sites
Xenu 197 Report post Posted September 8, 2017 2 hours ago, Lancer said: Allt löste sig. Ungjäveln hade ju köpt ett annat grafikkort än det jag rekomenderade (vilket jag trodde han köpte). Radeon kortet han köpt hade problem med drivrutiner som var tvugna att installeras manuellt. sen blev allt bra. Jag lköpte tom ett nytt moderkort åt honom lite i onödan.... Haha, han får diska och dammsuga hemma hos dig några gånger som betalning Share this post Link to post Share on other sites